Homília na text Matúš 21, 10-13
„Keď
vstúpil do Jeruzalema, vzrušilo sa celé mesto a hovorili: Kto je tento? A
zástupy odpovedali: To je prorok Ježiš z galilejského Nazareta. Potom Ježiš
vošiel do chrámu, vyhnal všetkých, ktorí predávali a kupovali v chráme,
peňazomencom poprevracal stoly a predavačom holubíc lavice a riekol im:
Napísané je: Dom môj bude sa volať domom modlitby, ale vy robíte z neho peleš
lotrov.“ (Matúš 21, 10-13)
Každý človek má vo svojom živote niečo, čo mu je sväté, čomu
prikladá mimoriadnu vážnosť a dôležitosť, čomu prejavuje patričnú úctu a nedá
na to dopustiť. Pre niekoho je to tradícia, pre niekoho rodičia a pre iného nejaká
vlastnosť. Ak je tradícia porušená, meno rodičov pošpinené či vlastnosť
zneužitá, nesie to ten, pre koho boli tieto veci sväté, veľmi ťažko.
Aj Pán Ježiš Kristus pokladal niektoré veci za sväté. V
prvom rade bol pre Neho nadovšetko svätý Jeho nebeský Otec a potom aj všetko
to, čo s Ním súviselo - Jeho slovo, Písmo i chrám. Keď pred svojou smrťou
prišiel do Jeruzalema a slávnostne Ho vítalo celé mesto (Jeho slávnostný
príchod sme si pripomenuli v 2. adventnú nedeľu), zamieril rovno do
chrámu. Áno, práve tam viedli Jeho prvé kroky. K nebeskému Otcovi, na sväté
miesto, na miesto, kde chcel nájsť pokoj a chvíľu na rozhovor s Otcom. Namiesto
toho našiel v chráme masu ľudí, atmosféru ako na trhovisku, predavačov, rôznych
klebetníkov, ba i zvieratá, ktoré tam boli na predaj. Akéže zbožné ticho? Akéže
zbožné stretnutie s Otcom? Aký svätý chrám? Situácia Ho nahnevala a v
spravodlivom hneve sa zachoval tak, ako sa zachoval.
Keď my dnes čítame slová o Jeho reakcii, súhlasíme s Ním,
pretože v tomto spore Pána Ježiša proti predavačom a trhovej atmosfére v jeruzalemskom
chráme sme jednoznačne na Jeho strane. Nerobíme však neraz to isté? Pamätám si,
že keď som ako dieťa prišiel pred začiatkom služieb Božích do chrámu, tetušky
už spievali nábožné piesne a kto nespieval, mlčky sedel a počúval, alebo sa
modlil. Dnes po vstupe do chrámov počuť vravu, ktorá prezrádza, že ľudia sa
rozprávajú, no sú to rozhovory o duchovných veciach?
A nemusíme hovoriť len o chrámoch. Rovnako môžeme hovoriť
o samotnom Božom slove, ktoré sa už objavuje na miestach, čo ani zďaleka nie sú
sväté, o nábožných piesňach, ktoré znejú z mobilov alebo advente, ktorého
hlavnou témou je reklama a obchod, rovnako ako v tom jeruzalemskom chráme.
Pre Pána Ježiša bol chrám svätý, bolo pre Neho sväté aj
všetko to, čo súviselo s Jeho nebeským Otcom. Nemalo by to tak byť aj u nás?
Nemali by sme aj my vstupovať do chrámov s úctou, Božie slovo čítať s plnou
vážnosťou, duchovnú pieseň spievať nielen uchom ale aj srdcom a advent prežívať
v svätom očakávaní?
Druhá adventná nedeľa nám hovorí, že s Pánom Ježišom
prichádza aj nebeské kráľovstvo. Je tu, medzi nami. Vnímame ho však, prijímame a
budujeme so svätou úctou, ak je naša myseľ zamestnaná otázkami, či máme všetko
nakúpené a kde je lacnejší tovar? Nie je náš zhon, ktorému ako kresťania rok čo
rok znova a znova podľahneme, znesvätením adventu? A nepoprevracal by Pán Ježiš
dnes aj naše bohaté stoly, hoci aj stojace v chrámoch, ak by videl, že sú pre
nás dôležitejšie ako Božie slovo?
S adventom prežívajme aj blízkosť Božieho kráľovstva,
ktoré prichádza. Stíšme na chvíľu hlas televízie, aby sme počuli hlas dávnych
proroctiev. Odložme reklamné letáky a vezmime do rúk Božie slovo. Obetujme podvečerný
výlet do nákupného centra a venujme hodinku radšej adventnej večierni. V svätom
očakávaní a úctivom počúvaní Božieho slova pocítime, že kráľovstvo Božie naozaj
prichádza.
|